تقریرات آخوند

قسم به قلم و آنچه می‌نویسند

به آخوند خراسانی برخوردم ؛ محرمانه گفتم : راست بگو،ازخدا چه می خواهی؟ گفت : فقط دو شاگرد می خواهم که حرف های مرا بفهمد.بعد از این ،نه دولت و نه ریاست و نه مرید و امثال ذالک.هیچ یک را نمی خواهم.
آقانجفی قوچانی؛سیاحت شرق
دانش آموخته درس خارج حوزه علمیه قم هستم . چند سالی ست مشغول تدریس "ادبیات" ، "فقه" و "اصول" در حوزه علمیه هستم.

طبقه بندی موضوعی

تقریرات آخوند

قسم به قلم و آنچه می‌نویسند





ارزش های قابل تامل در حوزه (2)

شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵ ب.ظ

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

جناب مستطاب علامه حکیمی کتابی دارد تحت عنوان صنف روحانیت که این کتاب دیگر چاپ نمی شود ولی حقیر آن را به توصیه یکی از بزرگان در کتابخانه ای داخل کتب خمیری! یافتم.

اگر طبق تعبیر ایشان ، روحانیت یک صنف باشد باید لباس این صنف مشخص شود.می گویند:چون رسالت این صنف همنوا با رسالت نبی ست ، لذا مثل او عبا و عمامه گذارند.البته در شکل این لباس برخی گفتگوها وجود دارد ولی شاید آن چنان نتیجه ای نداشته باشد.به برخی ها نگاههای متفاوت درخصوص این لباس اشاره می کنم:

 _ ژنده پوشی

برخی شاید در حوزه الان هم ژنده پوشی را نوعی ارزش بدانند.

یه بنده خدایی عمامه ای داشت که قدری از آن پاره شده بود. این آقا هم طوری عمامه پیچیده بود که آن قسمت پاره ، تحت الحنک عمامه شده بود.همه می گفتند:عجب زهدی دارد ایشان.

اولا معنای زهد آن نیست که لباس پاره بپوشی . حضرت امیر فرمود:الزهد بین الکلمتین : لاتفرحوا علی ما اتاکم و لا تیاسوا علی ما اصابکم

ثانیا تو این دور و زمانه خریدن پنج متر عمامه که مبلغی نمی شه تا خرج کننده آن مسرف باشد و نگه دارنده اش ، قانع.

ولی متاسفانه ارزش شده است.

مقام معظم رهبری و آیت الله مرحوم خوشوقت

_ شلخته پوشی

سابق در بین مردم همه با لباس اتو کرده و پای جوراب پوشیده بیرون می آمدند.الان بین عموم مردم برعکس شده البته بین برخی.

بدنه حوزه هم از این قصه استثناءنشده بلکه به مسجد یا سردرس بدون جوراب و آمادگی درست و حسابی آمدن بی اشکال شده است.

یادم نمی رود سال اول حوزه بودیم .یکی از رفقا از استاد پرسید که استاد ، سر کلاس با جوراب بیایم یا بدون جوراب هم مشکلی ندارد؟

با خنده ملیحی استاد پرسید:به مهمانی جوراب می پوشید؟عمام

-بله دیگه! بدون جوراب که بی حرمتیه

استاد سرش را پائین انداخت و فرمود:حرمت کلاس درس کم ازمهمانی نیست.

جوراب را مثال زدم.در مورد عمامه و عبا هم اینجوریه.

عمامه چرکین و عبای چروک بی اشکال شده است و حال آنکه یکی از مراجع معظم تقلید را نمی بینیدکه شلخته پوشیده باشد.

البته در خصوص جوراب ، نه ولی در خصوص عبا و عمامه ،چروک پوشی را عده ای ارزش می دانند چون آن را تجلی!روحیه ی بی اعتنایی به دنیا می دانند.

ملاک تشخیص این مسائل عرف مردم است و توده مردم باید قضاوت کنند.یه موقع برق نبود تا چه رسد به اتو بخار و....حالا که زمین و آسمان را خشکشویی پر کرده حالا یه طلبه چروک بیاد. به نظر عرف ٰاین را نپسندد.

 ادامه دارد...

 

نظرات  (۵)

سلام حاج آقا
مثل اینکه قالب وبلاگ شما هم مثل خانه ی ما مستاجری است!!!
و اما بعد...
در باب پوشش طلاب مطالب و دلایلتان منطقی و قابل قبول است و لیکن آنچه در برخورد اول با یک طلبه صورت می گیرد همین موضوع است البته در همه موارد اینگونه است و مختص روحانیت نیست چرا که استاد یا معلمی که سر کلاس حاضز می شود در وهله ی اول ظاهرش مورد ارزیابی قرار می گیرد فلذا جهت تاثیرگذاری در مخاطب قبل از نفوذ کلام ابتدا باید نفوذ ظاهری (نه صرفا خوش سیما بودن!!!) داشته باشد.
با این حال امیدوارم این مباحث از بعد قالب و ظاهر اعم از پوشش و تمکن مالی و وسایل نقلیه !!! به بعد محتوی و رفتار و اخلاق، خصوصا غرور و حسد، که اهمیت بسیاری دارد وارد شود.
سلام حاجی
خونه نو مبارک
انشاءالله موف باشید
دعامون کنید
پاسخ:
سلام.
علی جون ممنونم.


۳۱ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۲۱ محمد اکبرزاده
بسم رب الحسین
درسفر اخیرم به نجف ابویم از محضر ایه الله سیستانی در تعریف حد وحدود لباس روحانیت از اقا سوال کردند ایشان فرمودند طلبه و روحانی امروزی معین شیعه و اسلام ناب هستند در جامعه روحانی را به منزله دین میبینند نباید پوشش عرف جامعه ملاک برای طلاب باشد بهترین ملاک درهر موردی هم برای طلبه هم مردم ملاک معصومین میباشد..
جزاک الله
۰۴ مهر ۹۲ ، ۱۳:۱۲ محمد اکبرزاده

بسم رب الحسین

باکسب اجازه از محضر استادگرامی

در پاسخ به ابهامات دوست عزیز

سوالی که از حضور آیه الله سیستانی شده بود درمورد افراط وتفریط گرایی در مورد لباس روحانیت شده بود نه در مورد عمامه وعبا بودن لباس شما عوام الناس معلوم الحال.

درضمن فهم ودرک ایشان از من وشما زیاد میباشد که بفرمایند لباس کل مردم جهان لباس روحانیت شود منظور ایشان را ازطریق داماد محترمشان ایه الله شهرستانی جویا شدم که فرمودند منظور اقا افراطی گری مردم که حرام و مخالف نظر معصومین است چه شما دوست عزیز قبول داشته باشید وچه قبول نفرمایید.

درضمن عقاید منحرفه خود را درقالب فرمایشات معصومین ایراد نفرمائید چون درمورد عمامه برسرگذاشتن وعبا انداختن برشانه چه در وقت نماز و چه غیر وقت نماز احادیتی از معصومین وسفارشات زیادی از بزرگان وعالمان میباشدکه اسنادی هستند بر دال فرمایشات شما دوست عزیز است.

 

۲۳ مهر ۹۲ ، ۰۵:۴۴ alraji afve rabeh
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی